برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ تم ۱۶ ریاضی اول دبستان.jpg

کاربرگ و نکات تدریس تم ۱۶ ریاضی اول دبستان

کاربران محترم مام پلاس. در این پست برای شما کاربرگ و نکات تدریس تم ۱۶ ریاضی اول دبستان و همچنین در آخر پست فایل pdf کاربرگ تم ۱۶ ریاضی اول دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر کاربرگ ها را چاپ کنید.

نکات تدریس تم ۱۶، ریاضی اول دبستان

صفحه_107 ،تم ۱۶

اهداف :

1.     درک نمایش های مختلف یک عدد

2.     ساختن عددهای دو رقمی با دسته بندی و سرشماری با چوب خط

3.     توانایی بردن عدد به جدول یکی – ده تایی یا خارج کردن عدد از جدول

روش تدریس :‌

* دانش آموزان تعدادی شی کم تر از 20 تا بدهید و از آن ها بخواهید یک بار به کمک چوب  خط آن ها را بشمارید و بار دیگر دسته های ده تایی و یکی درست کنند و عددی را که  شمرده اند به صورت ده تایی و یکی بیان کنند برای مثال می گویند 12 یعنی یک دسته ده تایی و 2 تا یکی

به صفحه آغازین بخش برگردید  و از دانش آموزان بخواهید تعداد افراد هر صف را بشمارند و سپس آن را به صورت دسته های ده تایی و یکی بیان کنند

*دانش آموزان ابتدا با شمردن شی یک چوب خط تناظر آن قرار می دهند سپس اشیاء و چوب خط ها را به دسته های ده تایی تقسیم می کنند سپس عدد مربوط به آن را نوشته و در جدول ارزش مکانی قرار می دهند می شود این فعالیت را دو نفره انجام داد چون برای سرشماری با چوب خط 2 نفر با مشارکت هم می توانند فعالیت را بهتر انجام دهند .

ریاضی،تم16،صفحه آغازین

تم16: حیاط مدرسه

مفاهیم : جلو / پشت ، جلو / عقب ، اول تا دهم ، ستون/ ردیف ، وسط / کنار / بین ، چپ / راست

مهارت های مربوط به لوحه : از جلو نظام ، ایستادن در صف با سکوت ، حرکت به سمت صف ها ، رفتن صف ها به کلاس به نوبت

نگرش ها مربوط به لوحه :

1.     یک راه حل برای شناخت پدیده ها طبقه بندی است . برای مثال می توان اشیاء‌را بر حسب رنگ شکل اندازه طبقه بندی کرد.

2.    اعداد می توانند برای مرتب کردن اشیاء‌ یا نام گذاری آن ها به کار روند.

تأثیرات شناختی لوحه :

1.     ساختن ساختارهای عددی

2.     شناخت ساختارهای ترتیبی

3.     حرکت عدد

تم شناختی :‌ گوش کردن به قرآن

در مورد آداب گوش کردن به قرآن نکاتی را که می دانید به دانش آموزان تذکر دهید .

توصیه های آموزشی :‌

استفاد ه از چوب خط به دانش آموز کمک می کند تا بتواند اشیاء را تبدیل به یک نمایش نمادین قابل درک نموده و سپس آن را به صورت نماد عددی بنویسند بنابراین چوب خط می تواند به عنوان واسط مناسب شمردن و پیدا کردن عدد باشد

  تا اینجا دانش آموزان فقط دسته های با تعداد کم تر از 20 تا می شمرند و می نویسند

   عددهای 11 تا 19 را فقط بیان می کند و نوشتن با حروف آن فعلا ً توصیه نمی شود .

     برای تمرین بیشتر می توانید عدد را در جدول ارزش مکانی ارائه کنید دانش آموزان بخواهید آن را از جدول خارج کنند و یا به همان تعداد دسته های ده تایی و یکی رسم کنند .

فعالیت های عملی قبل از ورود به کتاب توصیه می شود تا با دسته بندی زمینه تثبیت یادگیری فراهم شود .

ریاضی،تم16،صفحه_108

اهداف :

شمردن دسته های کم تر از 20 تا با چوب خط و نوشتن عدد متناظر با آن

توانایی نوشتن اعداد 11 تا 19 با رقم

    درک محور اعداد پیدا کرد عددها روی محور

روش تدریس :

*به دانش آموزان به تعداد کم تر از 20 تا شی بدهید و از آن ها بخواهید آن ها را به کمک چوب خط سرشماری کنند و حاصل را به صورت عددی بنویسند به گونه ای برنامه ریزی کنید که تمام دانش آموزان عددهای 10 تا 20 را به این ترتیب بشمارند.

از دانش آموزان بپرسید که برای مثال اگر همه دانش آموزان صف اول و 2 نفر از صف دوم به والیبال علاقه مند باشند چند نفر به والیبال علاقه مند هستند پس از آن ها بخواهید این تعداد را دسته بندی کنند و به صورت ده تایی و یکی بیان کنند.

*از دانش آموز بخواهید به صورت دو نفر تعداد اشیاء هر دسته را با چوب خط سرشماری کرده و عدد متناظر با آن چوب خط را بنویسند برای آموزش محور اعداد می توانید از رسم یک محور در حیاط مدرسه و یا کلاس و برش گام به گام استفاده کنید تا بر برش های مساوی از عدد صفر عددهای دیگر محور به دست اید و با نوشتن آن ها یک محور ساخته شود .

توصیه های آموزشی :

1.     دانش آموزان باید بتوانند با چوب خط سرشماری کنند و دسته های پنج تایی تشکیل دهند و توانایی تبدیل نماد چوب خط را به عدد داشته باشند

2.     محور اعداد با صفر شروع و واحدها یکی یکی و با فاصله های مساوی اضافه می شوند لذا فعلاً از نمایش محور اعداد به صورت های دیگر پرهیز کنید

3.     عددهای روی محور را با کمک دانش آموزان بخوانید تابه کمک آن عددهای ترتیبی نیز آموزش داده شود . فعلاً از دانش آموزان رسم محور اعداد خواسته نشود

4.     ساختن ، خواندن و نوشتن عددهای 1 تا 20 را به شکل های مختلف تمرین کنید تا دانش آموزان به تسلط کامل برسند .

ریاضی،تم16،صفحه_110

اهداف :

1.     توانایی جمع با استفاده از انگشتان دست و پیدا کردن حاصل آن

2.     درک مفهوم جمع و نوشتن جمع متناظر با شکل

3.     پیدا کردن حاصل جمع دو عدد با حاصل کم تر از 15

روش تدریس :

* ابتدا از دانش آموزان بخواهید برای مثال 5 شی و 6 شی دیگر قرار دهند سپس از آن ها بخواهید ابتدا با تشکیل دسته های 5 تایی حاصل جمع را بیان کنند .سپس از آن ها بخواهید حاصل جمع را با انگشتان دست پیدا کنند . همین فعالیت را برای مثال های دیگر نیز انجام دهید . برای پیدا کردن حاصل جمع به کمک انگشتان به این صورت عمل می کنند که عددهای بزرگ تر از 5 را به صورت ترکیبی در آوردن و 5 تا رادر ذهن نگه می دارند و باقی مانده را با انگشتان نشان می دهند . به این ترتیب عدد 7 را با بازکردن 2 انگشتان یک است نشان می دهند سپس انگشتان دو دست را با هم جمع و  با دو عدد 5 که در ذهن دارند و روی هم 10 می شود جمع می کنند .

** به صفحه آغازین بخش برگردید . دانش آموزان می توانند اشکال مختلف مثل پنجره های دوساختمان را با هم جمع کنند .

ریاضی،تم16،صفحه_109

اهداف :

تمرین کامل کردن اشکال هندسی قرینه در صفحه شطرنجی

درک قرینه بودن شکل هندسی و ویژگی اشکال قرینه

    تمرین کامل کردن مربع شگفت انگیز 9 تایی

روش تدریس :

*دانش آموزان باید اشکال هندسی قرینه را درک کند و در صورتی که به این درک رسیدند می توانند ابتدا فعالیت های مربوط به قرینه کردن اشکال را یاد‌آوری کنید

در صفحه آغازین بخش دانش آموزان می توانند اشکال قریه مثل ( پنجره و ساختمان ) را شناسایی کنند

* در انجام فعالیت قرینه کردن می توانید با یک خانه  صفحه شطرنح شروع کنید پس از این که دانش آموزان قربنه بودن را درک کرد می توانند چند خانه را همزمان تشخیص داده رنگ کنند. در انجام فعالیت مربوط به مربع شگفت انگیز  هم می توانند مربع های کوجک را کامل کنند و هم ردیف و ستون ها را در نظر بگیرند در هر حال هم تشخیص و پیدا کردن نقطه شروع اهمیت دارد هم چنین با هر روشی که جای خالی پیدا شده با روش های دیگر می توان درستی آن را بررسی کرد.

توصیه های آموزشی :

1.     در کامل کردن شکل قرینه شمردن خانه ها و پیدا کردن فاصله آن از خط تقارن می تواند کمک کند

2.     کامل کردن شکل را می توان از وسط شروع کرد و یکی یکی خانه ها را کامل کرد و هم می توان از دو تا دور شکل (رنگ آبی ) شروع کرد در این مورد به استراتژی های مختلف دانش آموزان توجه کنید .

توصیه های آموزشی:

*** در انجام فعالیت این صفحه دانش آموزان ابتدا عدد تناظر با هر دسته را می نویسند پس برای پیدا کردن جواب جمع از انگشتان استفاده می کنند تا جواب حاصل جمع را بنویسند.

توصیه های آموزشی :

1.نگهداری عدد در ذهن از جمله مهارت هایی است که دانش آموزان باید کسب کنند این فعالیت نگهداری عدد در ذهن رادر دانش آموزان تقویت می کند .

2. این فعالیت توانایی برقراری ارتباط چنین نمایش های متفاوت را در دانش آموزان بالا می برد .

3. برای پیدا کردن حاصل جمع روش های دیگری که دانش آموزان به کار می برند مورد توجه قرار دهید برای مثال آن ها می توانند شکل های دو دسته را پشت سرهم بشمارند تا حاصل جمع به دست آید .

ریاضی،تم16،صفحه_111

اهداف :

1 .     تمرین کار با ابزار خط کش

2.     نمایش تعداد اشیاء یک دسته با استفاده از نمایش عددی

3.     تمرین دیدن عددهای معمولی 10 تا 20 به صورت یک دسته ی ده تایی و تعدادی یکی

روش تدریس :

* عدد دلخواه را روی تخته نوشته و از دانش آموزان بخواهید با استفاده از اشیاء به صورت یک دسته ده تایی و چند یکی آن عدد را نمایش دهید و به همین صورت عددهای مختلف را تمرین کنید .

به صفحه آغازین برگردیدو با نوشتن  عدد 13 روی تخته بپرسید کدام یک از صف های به این تعداد دانش آموز دارد ؟

* دانش آموزان بایستی اعداد 10 تا 19 را به صورت 10 و یکان آن ببینند یعنی برای مثال 11 به صورت یک ده تایی و یک است لذا با بیان این که به عنوان نمونه 13 چند ده تایی و چند یکی است از دانش آموزان بخواهید به انجان فعالیت کتاب بپردازند .

توصیه های آموزشی :

1. در تمرین کار با خط کش به نحوه در دست گرفتن خط کش توسط دانش آموزان توجه کنید

2. از دانش آموزان بخواهید 11 تا 19 را به صورت ده و چند یکی بیان کنند همین فعالیت  را می توانید به صورت ذهنی انجام دهید تا جمع این مثل 10 و3 می شود 13 برای آن دانش آموزان معنادار شود هم چنین آن ها بتوانند عددی مثل 14 را به صورت 10 و4 بیان کنند .

ریاضی،تم16،صفحه_112

اهداف :

1. مشاهده عددهای روی صفحه ساعت و نوشتن عددهای روی صفحه آن

2. درک رابطه بین محور اعداد و صفحه ساعت

3.  درک مفهوم اندازه گیری تقریبی طول با واحدهای غیر استاندارد

روش تدریس :

* ساعت های مختلف برای کلاس ببرید صفحه نمایش آن ها را به دانش آموزان نشان دهید تا آن ها با انواع نمایش های عددی روی صفحه ساعت آشنا شوند .

به صفحه آغازین بخش برگشته در مورد اهمیت زمان و ساعت و اوقاتی که در مدرسه اهمیت دارد مثل زمان شروع کار مدرسه ، صبحگاه ، زمان کلاس ها و زنگ تفریح ، ساعت پایان کار مدرسه توضیح دهید .

* حال از دانش آموزان بخواهید با توجه به نمونه ساعتی که در کلاس فعالیت مربوط به کتاب را انجام دهند سپس عددهای روی صفحه ساعت را با عددهای روی عدد اعداد مقایسه کنید . در اندازه گیری طول به کمک واحدهای غیر استاندارد عبارت اندازه کم تر از   را توضیح دهید .

توصیه های آموزشی :

1. در این صفحه هدف آموزش ساعت نیست بلکه مشاهده عددهای روی صفحه ساعت می باشد .

2.در فعالیت اندازه گیری ابتدا دانش آموزان سعی کنند مداد را با استفاده از صفحه بار اشیاء دیگر اندازه بگیرند بیان کنند که بلندی مداد از چند کوتاه تر است پس فعالیت مربوط به صفحه 112 را انجام دهند .

3.  تمرین اندازه گیری با اشیاء در کلاس قبل از انجام فعالیت کتاب فراموش نشود

4. ساعت های بدون عقربه را نیز می توانید به کلاس بیاورید عددهای روی صفحه ساعت به زبان انگلیسی یا نمایش روحی برای دانش آموزان جالب خواهد بود .


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود